Kehidupan Praktikal 21 Jun ~ 19 Nov

Salam ukhwah Fillah semua...
Terase lame x update blog ni. Bz siapkan report praktikal. Alhamdulillah siap jua akhirnya. Tinggal tunggu untuk dreject oleh lecterur je naik sem nanti :)
21 Jun ~ 19 nov 2010?? Ada ape dengan tarikh 2..? Haa..ni tarikh keramat bagi pelajar politeknik seluruh malaysia bgi sem4 diploma & sem3 sijil cz sepanjang tarikh ni lah sem latihan industri berlangsung. Aku nak berkongsi cerita dan pengalaman aku praktikal. Hari ni lah last day aku praktikal. Genap 5 month aku digelar pelajar praktikal politeknik.
Banyak pengalaman, suka duka sepanjang aku praktikal. berminat untuk ikuti story aku...? Lets go..!

20 Jun 2010 : Aku check in rumah sewa pada pukul 3.30pm waktu tempatan.
21 Jun 2010 : Aku daftar diri sebagai pelajar prktikal d Kolej Komuniti Ledang Johor di Unit ICT KKLJ.
22 Jun ~ 9 Nov 2010 : Aku teruskan hidup sebagai student LI. Pahit jugak la hidup aku di rumah sewa. 1st time duduk rumah sewa dengan xd elaun, makan sendiri. Allah je yang tahu. Tapi aku kuatkan semangat. Alhamdulillah dapat housemte yang memahami sesetengahnye lah. Ye aku tahu xsemua orang perfect. Tapi kite sebagai khalifah Allah perlu berusaha untuk jadi yang terbaik disamping mendapatkan rahmat dariNya. Perit sangat aku rasa 5bulan ni. Jumpa dengan bermacam2 orang, bermacam2 perangai, bermacam2 mood, bermacam2 lagilah..! bape banyak macam daa. Baru aku rasa kehidupan sebenar. Ya Allah..! Permudahkanlah segala urusan ku. Jihad yang paling besar adalah jihad menahan marah. Sem yang aku rasa aku terlalu sabar dari segala hal. "sabar ye dik". Itulah pesanan mak n abang2 aku. ye aku sabar. Banyak ilmu yang aku dapat sepanjang aku LI. Pengalaman mengajar aku erti kehidupan. Wah! aku semakain matang..? :)
10 Nov 2010 : Jamuan Majlis Perpisahan student LI. Aku rase semakain hampir tarikh 19 Nov :)
13 ~ 14 Nov2 2010 : Aku dah bz kemas baju, barang2 nak balik Kulai :)
19 Nov 2010 : Hari nih..! Last day aku digelar pelajar prktikal. Yuhuu....! Alhamdulillah..Syukur padamu Ya Allah..

Banyak kenangan, suka duka sepanjang tempoh 5bulan tu. 5bulan 2 juga mengajar aku mendewasakan diri, memahami & mengerti sebuah kehidupan. Akan ku balas jasa mak & abah & abang2 aku. Tunggu ea ma. Adik ade lg setahun je nih. "Fid...! be strong ok..!"
Kepada housemate aku iaitu Kak Su, kak Zai, Ya Ust & Jot..Jot?? Ko xpayah la..

1. Tq kerana jd baby sitter untuk fid & jot selama 5bulan dengn penuh kasih sayang :)
2. Terlalu banyak kenangan kita bersama 1 rumah. Even kita kenal kejap. U all percaye kt ktorang. Tq ye akak2 :)
3. Lepas ni da xde adengan : beratur nak mandi pagi2, berebut nak iron baju (ye Kak Su), berebut remote astro. Aku nak tengok sport sebok je nk tgk katon la. Korea la...hihihi, tengok cerita hantu smbil tutup mate (ye Kak Zai, jot sampai tido jadinye), buat schedule nak basuh baju, plan nak balik mane tiap minggu,xde lagi dah xpaham tgk cerita korea yang ya ust gn kak sue je paham cite 2..tiap isnin mlm.Kan jot n Kak zai, YM kat office even jot depan aku.hihihi & xde lagi da setiap petang dok pk nak beli makanan kt mane. Tangki? teratak? Batu 16 :) Semuanya hanya tinggal kenangan yang x akan aku lupe sampai bile2. Buat cerita untuk anak2 aku nanti time dorang nak tido :) Sweetkan impian aku..hahaha
4. Tq kepade Kak sue kerana jadi pendegar yang baik, penguat semangat fid, belanje makan, belanje wayang, ajo wat trifle even xpenahnye nak jadik :) & xde lagi mesej2 even 1 kolej.membazir...& belikan fid kasut. I LIKE IT..! Nanti ada kesempatan kite mandi pantai lagi ea kak. Amek gambar banyak2..! :)
5. Tq to Kak Zai kerana sudi jadi penyelia Fid, amek fid kat tol Pagoh tengah demam2, bagi fid makan ubat + air milo + belikan air badak + jage fid time demam n paksa fid g keje time demam.hahahhaa..Nak mati waso eh :) , masakkan fid megi n nasi goreng, belanje makan, belikan fid jambu kat Perak, belikan coklat kat KLIA, belikan baju n keychn kat bandung n thailand, belikan gelang kat Sabah, belikn seluar n kami still menuggu baju koprat. Tq so much..!
5. Tq to Kak Sanah @ Ya ustus kerana sudi jadi pendengar yang baik penguat semangat fid :), belanje makan satay, amek fid kt tol Ledang, dan banyak lagi...! xtersenarai banyak sangat. Akak kalau nak tido, jangan tido kat depan @ bilik belakang ea. Tido dalam bilik depan.ok?? Nanti xd sape nak kejut akak lagi kalau Kak zai xd.Fid pon xd da:)

Hasil nukilan dari Fid untuk korang semua. Semoga jarak yang memisah tidak membuatkan kita terpisah. semoga kalian dirahmati & sentiasa dalam lingkunganNya. Aminn..amin. Sayang semua. Halalkan makan minum fid eh..Assalamualaikum :)


Di Hati, De Hearty
Di hati bersama mengembara
Tika masanya tika saatnya ku terasa
Meredah lautan kasih sinar iman yang teguh
redup menyinari hati sanubari

Kutabahkan hatiku dibuang berkelana
Gerimis hatiku dipaku sukma
Semoga hidayahNya akan terus menyinar
Senuhi alam kegelapan

Berikan kekuatan daalm mencari sinar
Di jalan ini kuhadapi suka dan sedu sepi
Bersama teman-teman harungi perjuangan
Biarpun kekuranagn ada tak kan ku gundah

kita akan bersama menempuh segalanya
Bersatu hati mendamaikan jiwa yang keluh kesah
Janji patri bersama ikatan teguh setia
Bersama menuju gerbang impian kita harapkan

Di hati kit bersaam di ahti kita melangkah
Jangan dipisahkan kasih bersaudara
Jangan didendamkan ukhwah yang terbina...





Salam sayang dari:

0 Response to "Kehidupan Praktikal 21 Jun ~ 19 Nov"

Post a Comment